Akumulator samochodowy to pod względem fizyczno – technicznym akumulator tzw. kwasowo-ołowiowy. Jest to pewien podtyp ogólniejszego akumulatora elektrycznego, zbudowanego z elektrod ołowiowych i zwykle 37 – procentowego roztworu wodnego kwasu siarkowego VI.Kwas w akumulatorze pełni rolę elektrolitu – czyli cieczy przewodzącej elektryczność pomiędzy katodą i anodą – elektrodami: dodatnia i ujemną. Zasilanie akumulatorowe zostało odkryte i opatentowane 1 1856 roku przez Francuza, Gastona Planté. Do dziś tego typu akumulator – mimo późniejszych innych wynalazków, jak i usprawnień samej baterii – jest powszechnie używany w samochodach zarówno spalinowych, jak i elektrycznych. Akumulator samochodowy jest zbudowany z sześciu ogniw ołowiowo-kwasowych (połączonych szeregowo). Każde jedno z nich zwykle wytwarza siłę elektromotoryczną o wartości 2,1 Volta. Przy połączeniu szeregowym wynika z tego, że sprzęt jako całość daje na wyjściu napięcie równe 12,6 Volta. Pojemność akumulatora podawana jest w amperogodzinach. Zależy ona od tego, jak rozładowywane są akumulatorki. Na przykład, by rozładować w ciągu 10 godzin urządzenie o pojemności 40 amperogodzin, należy przez ten okres czasu czerpać z niego prąd o natężeniu 4 Amperów. Gdy panują niskie temperatury, pojemność ta jednak maleje (stąd trudności z rozruchem auta w zimie). Może nawet dojść do zamarznięcia płynnego elektrolitu. Należy wówczas ogrzać go w cieplejszym miejscu.